Zespół Szkół Ogólnokształcących
w Strzelinie
Liceum Ogólnokształcące im Marii Skłodowskiej-Curie
Trzeba mieć wytrwałość i wiarę w siebie. Trzeba wierzyć, że człowiek jest do czegoś zdolny i osiągnąć to za wszelką cenę.

Maria Skłodowska-Curie
© Bartosz Kudła  2012-2024
Odpowiedź do matury z języka polskiego nr 1

Zadanie 1.1.

1. Nie

2. Tak

3. Tak

Zadanie 1.2.

Przykład 1. Serdeczne rozmowy z przyjaciółmi (np. serdeczne powitania długo niewidzianych znajomych).

Przykład 2. Miłość matczyna, troska o innych (Węgiełek pyta w liście z troską o losy Wokulskiego).

Zadanie 1.3.

Autorzy tekstu nie podzielają pesymizmu Rzeckiego. Już użycie sformułowania "A jednak" to sugeruje, przytaczają słowa Horacego, które odnoszą do starego subiekta: "nie wszystek umrze" – pozostaną po nim wspomnienia ludzi (słowa, gesty, uczynki życzliwości), a także sława twórcy – przecież pisał pamiętnik.

Zadanie 1.4.

• Pomocy napoleonidów w uwolnieniu Polski od zaborców,

• Szczęścia Wokulskiego (marzył, że Stach poślubi panią Stawską i będzie szczęśliwy).

Zadanie 1.5.

Składniowy środek stylistyczny: Paralelizm składniowy

Funkcja: Wielokrotne wystąpienie w wypowiedzi tego samego elementu wpływa na jej brzmienie i pozwala podkreślić powtarzaną treść.

UWAGA:

Prawdopodobnie możliwa jest odpowiedź: Powtórzenie, czyli celowe powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi (anafora).

Służy przede wszystkim podkreśleniu i uwypukleniu treści powtórzonych lub całych wypowiedzi.

Zadanie 1.6.

A. a jednak...

B. jeżeli..., wówczas...

C. zwłaszcza...

Zadanie 1.7.

Napisz streszczenie tekstu liczące 40–60 słów.

Odpowiedź do matury z języka polskiego nr 2

Zadanie 2.1.

Nieprzestrzeganie poprawności zapisu: Ignorowanie zamykania zdań odpowiednim znakiem interpunkcyjnym i rozpoczynania wielką literą. Brak wielkich liter w nazwach własnych. Nieprawidłowa budowa akapitów.

Nieprzestrzeganie poprawności stylu: Nadużywanie wulgaryzmów, skrótów i skrótowców.

Zadanie 2.2.

Związek frazeologiczny: Coś ciśnie się na usta.

Znaczenie słownikowe: Ktoś czuje gwałtowną potrzebę powiedzenia czegoś.

Funkcja innowacji: Ciśnie się na klawiaturę – mam ogromną, gwałtowną potrzebę, żeby coś napisać, wskazuje na fakt, iż język SMS-ów utożsamiamy z językiem mówionym.

Zadanie 2.3.

Osobisty stosunek autora do opisywanego zjawiska językowego można zauważyć w tekście 1.

Pierwsza cecha: Autor wyraża opinię o zjawisku, np.: "Aż samo ciśnie się na klawiaturę: s&g. Sodoma i Gomora". "W końcu ekspansja fast foodów nie przeszkadza rozkwitowi sztuki kulinarnej. ;-)".

Druga cecha: Nacechowanie emocjonalne tekstu, np. użycie słów "nie zawracamy sobie głowy".

Zadanie 2.4.

Język internetowy jest bliższy językowi mówionemu, dlatego nie należy martwić się, że bardziej przypomina on język mówiony. Należy: "Porzucić epistolograficzne skojarzenia".

Zadanie 2.5.

Przykładowa teza: Jesteśmy świadkami powstawania nowego rodzaju języka – języka zapisanego, którym posługujemy się w sieci.

Odpowiedź do matury z języka polskiego nr 3

Temat 1. Czy warto kochać, jeśli miłość może być źródłem cierpienia? Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do fragmentu Dziadów cz. IV Adama Mickiewicza i do innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.

Należało zająć stanowisko, tzn. albo stwierdzić, że kochać warto, mimo wszelkich cierpień i przeciwności. Albo stwierdzić, że nie warto znosić cierpień dla miłości.

Popularniejsze jest pierwsze stanowisko.

Można stwierdzić, że Pustelnik doświadczając miłości – nawet przynoszącej teraz cierpienie – był przecież szczęśliwy, odnalazłszy swoją ukochaną.

Można przywołać, np.: losy Wokulskiego – cierpiał z powodu Izabeli, ale miał też chwile szczęścia (Zasławek), zrobił wiele dobrego dla innych, odmienił swoje życie.

Można było też przywołać filmy, jak np. "Titanic" w reżyserii Jamesa Camerona. Główna bohaterka całe życie czerpała radość z kilku chwil spędzonych z ukochanym.